سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از چه راهی برای تغییر نام و اسم شناسنامه اقدام کنیم؟

افراد متقاضی می‌توانند یک بار برای تغییر نام به اداره ثبت‌احوال مراجعه نماید. چنانچه بنا به دلایل مختلف اداره ثبت‌احوال با درخواست فرد برای تغییر اسم در شناسنامه موافقت نکرد، آن شخص می‌تواند مسئله تغییر نام از راه دادگاه طرح نماید. توجه داشته باشید که درخواست‌کننده نباید اسم جدید را از بین نام‌های غیرمجاز انتخاب کرده باشد. سپس مراجع قضایی به موضوع رسیدگی می‌کنند و اداره ثبت‌احوال محکوم خواهد شد.

اگر اداره ثبت‌احوال با درخواست شما موافقت نکرد، می‌توانید از یک وکیل تغییر نام که در این زمینه از تجربه و تخصص کافی برخودار است کمک بگیرید تا در مدت‌زمان کمتری درخواست شما به نتیجه برسد.

جدیدترین روش تغییر نام طبق دستورالعمل اداره ثبت‌احوال در مورد تغییر اسم در شناسنامه، دستورالعمل جدیدی در سال 1403 تدوین ‌شده و در شورای عالی ثبت‌احوال نیز به تصویب رسیده است. برمبنای این دستورالعمل سازمان ثبت‌احوال، اختیار تغییر اسم و همچنین نام خانوادگی را بر عهده دارد و دیگر نیازی به مراجعه به مراجع قضایی نیست.

در حال حاضر در سازمان ثبت‌احوال، کمیته‌ای با نام «کمیته نام» تشکیل شده که به درخواست افراد برای تغییر نام رسیدگی می‌کند.

آیا برای تغییر اسم مان باید واجد شرایط خاصی باشیم؟

اگر قصد دارید که برای تغییر نام و اسم شناسنامه خود اقدام کنید باید حتماً شرایط زیر را دارا باشید:

  1. فرد بالای 18 سال سن داشته باشد.
  2. درصورتی‌که فرد زیر 18 سال باشد، باید حکم رشد ارائه دهد.
  3. اسامی مقدس قابل تغییر نیستند؛ مگر این که به نام مقدس دیگری تغییر یابد.
  4. برای تغییر نام از طریق دادگاه باید با کمک یک وکیل با تجربه و حرفه‌ای در دادگاه حاضر شده و استشهادیه تهیه گردد.
  5. در مورد افراد محجور و یا صغیر باید سرپرست قانونی آنها و با ارائه مدرکی معتبر که سرپرستی آنها را ثابت کند، اقدام کنند.
  6. پدر و یا جد پدری فرد متقاضی و تنها با ارائه شناسنامه خود، می‌تواند برای تغییر اسم در شناسنامه فرزندان زیر 18 سال اقدام کند.

مشاوره

نام من مذهبی است، آیا می‌توانم آن را تغییر دهم؟

در رابطه با اسامی مذهبی باید گفت معمولاً بدون توجه به اینکه درخواست تغییر نام از طریق دادگاه صورت گرفته و یا از طریق اداره ثبت‌احوال، در اکثر موارد با تغییر اسم‌های مذهبی موافقت نمی‌شود. در موارد اندک با این مسئله موافقت می‌شود و آن هم‌زمانی است که فرد تصمیم داشته باشد نام مذهبی خود به نام مذهبی دیگری تغییر دهد.

برای گرفتن رضایت اداره ثبت‌احوال و یا دادگاه در چنین موقعیت باید نام جدید علاوه بر مذهبی بودن فراوانی بیشتری نسبت به نام قبلی داشته باشد. برای تغییر اسامی مذهبی و حصول نتیجه، کمک گرفتن از یک وکیل تغییر نام باسابقه و معتبر بهترین کار است.

یکی‌ از مجموعه‌های قابل‌اعتماد در این زمینه، گروه وکلا ایران دادگستر است. مجموعه ایران دادگستر زیر نظر دکتر حاجیانی از معتبرترین وکلای دادگستری در ایران و باتجربه‌ی وکالت ده‌ها پرونده در این زمینه، پس از ارائه مشاوره رایگان شما را تا کسب نتیجه مطلوب همراهی می‌نمایند.